Приєднуйтесь до спільноти “Вгору”!
Підтримати нас

Співзасновник українського Оскара розповідає, чи є в Україні гідне нагород кіно

Поширити:
14 квітня 2017 13:00
300

За два тижні в Києві відбудеться грандіозна подія: вручення першої Національної кінопремії Золота Дзиґа, ініційоване Одеським Міжнародним кінофестивалем. Ми зустрілися з Генеральним продюсером ОМКФ та членом Наглядової ради Української кіноакадемії Юлією Сінькевич, щоб поговорити, чи готова Україна до таких нагород і що це дасть нашому кінематографу.

- Юля, чому вирішили створити цю кінопремію?

У країнах, які цінують національний кінематограф, регулярно проходять церемонії вручення національних кінопремій. Головна мета цих подій – відзначити заслуги діячів кіноіндустрії. Мене часто просять порівняти Одеський кінофестиваль з Оскаром. Але це принципово різні за форматом події: якщо на фестивалях переможців конкурсних програм визначає кілька членів журі-представників різних країн, то премії за досягнення в національному кінематографі присуджує співтовариство кіноекспертів окремої держави.

Необхідність відзначати заслуги українських представників кіно в нашій країні з'явилася давно і ідея витала в повітрі, тому Одеський міжнародний кінофестиваль ініціював створення кіноакадемії. Перша Національна Кінопремія буде вручатися в 14 номінаціях. Комусь може здатися така кількість категорій недостатньою, однак варто згадати, як зароджувалася одна з найпрестижніших кінонагород в світі – Оскар. На першій церемонії вручення Американської кіноакадемії в 1929 році досягнення кінематографістів були відзначені в 12 основних категоріях, зараз же кількість номінацій Оскара зросла до 24 основних та 6 спеціальних. Тому, впевнена, що Національна Кінопремія, спираючись на досвід світових кіноподій і не втрачаючи при цьому самобутності, продовжить свій розвиток, а 14 номінацій не стануть межею. Головне, щоб була індустрія, яка буде відповідати цим номінаціям.

- А ви вважаєте в Україні кіноіндустрія вже досить розвинена і пора вручати нагороди такого рівня як Оскар?

Сьогодні українська кіноіндустрія увійшла в період швидкого розвитку. Ми на Одеському кінофестивалі бачимо, як кількість українських фільмів зростає з року в рік: ще 5 років тому знайти національні фільми для фестивалю було дуже складно, то сьогодні ми отримуємо заявки від більш ніж 200 картин (короткометражних і повнометражних різних жанрів). Тільки на участь у Кінопремії подали більше 70-ти фільмів! Звичайно, нам ще є куди рости, і я не виключаю, що премія в якомусь сенсі буде видаватися авансом. Але ж саме такі кінопремії стимулюють конкуренцію в галузі, а такі об'єднання, як Кіноакадемія – допомагають їй органічно розвиватися в правильному напрямку і консолідують кінематографістів.

- Ця ідея виникла спонтанно чи все ж проект був задуманий давно і його довго розробляли?

Насправді ідея не нова, її обмірковували практично всі, хто причетний до Українського кінематографу вже не один рік. Ми самі задумалися про необхідність створення такої організації кілька років тому, але остаточне рішення ухвалили після закінчення 7-го ОМКФ, у 2016 році. А вже з жовтня ми взялися до безпосередньої реалізації.

- Хто фінансує українську кіноакадемію і кінопремію?

Фінансування такого проекту, звичайно, має відбуватися за підтримки держави. На жаль, у нас все влаштовано так, що на промо українського кіно і на кіноподії в бюджеті закладено дуже маленьку суму і я вважаю це недоглядом з боку тих, хто ці бюджети формує, але це тема окремого інтерв'ю.

Створення Української Кіноакадемії і проведення Першої Національної Кінопремії проходить за підтримки Державного агентства України з питань кіно. А також партнерів і спонсорів – Таскомбанку, компанії Star Media та інших. Ми раді, що ідея викликала інтерес і бажання підтримати не тільки серед професіоналів, а також і серед представників комерційного сектора.

- Скільки фільмів буде в кожній номінації?

Після формування shortlist у кожній номінації буде 3 фільми або персони, переможців серед яких будуть визначати члени Кіноакадемії.

- Золота Дзиґа буде проходити грандіозно? Багато зірок і зарубіжних гостей? Це буде американський Оскар?

Ми хочемо зробити українських кінематографістів популярними всередині країни, тому, церемонія - передусім для них. Вона буде дуже світською, з дрес-кодом, червоною доріжкою та усіма необхідними атрибутами. Так, ми звикли до того, що вручення нагород Американської Кіноакадемії – це видовищне багатогодинне подія (наприклад, найдовша трансляція Оскара відбулася у 2002 році, і тривала вона 263 хвилини). Але там теж починалося все набагато скромніше: церемонія вручення в 1929-му становила всього 15 хвилин, а переможці були відомі ще за 3 місяці до події. За майже 90 років принцип голосування і правила вручення неодноразово змінювалися під питання ставилося неупередженість журі, з'явилося навіть поняття Oscar bait – фільм, знятий з розрахунком на отримання кінопремії. Але незважаючи на це, Оскар залишається однією з найбажаніших нагород для режисерів, акторів, операторів, сценаристів та інших представників кіноіндустрії.

Головна ж мета нашої Кінопремії – представити українцям ті фільми і тих персоналій, що працюють над створенням національних кінострічок, відзначити їх досягнення, і, тим самим, поступово створювати моду на українське кіно. На церемонії буде відомий іноземний кінематографіст, ім'я якого ми оголосимо трохи пізніше. Але наш основний акцент – українські кінематографісти і кінопрофесіонали.

- Ця нагорода якось вплине на кар'єру акторів і їх гонорари, як у голлівудських зірок злетять у рази?

Мені дуже хочеться на це сподіватися. У нас багато гідних акторів. Не секрет, що після отримання того ж Оскара актори-лауреати потрапляють у рейтинги найбільш високооплачуваних представників кінематографа. Наприклад, у 2010 році за участь в драмі Зимова кістка Дженніфер Лоуренс отримала 3 тисячі доларів, в 2012 актриса стала володаркою Оскара (роль у фільмі  Мій хлопець – псих). Після цього гонорар Лоуренс за роботу у другій частині Голодних ігор виріс до 10 млн доларів. Після перемоги на лауреатів починається справжнє полювання кіностудій, охочих підписати контракт з тими, хто принесе їм більше прибутку.

Ми пройшли той же шлях з Одеським кінофестивалем. Сьогодні отримати визнання в одній з конкурсних програм ОМКФ або стати переможцем професійної програми зі своїм кінопроектом – це почесно, і відразу додає фільму або акторам додатковий вагу в професійному співтоваристві.

- Золота Дзига буде вручатися тільки за досягнення в області кіномистецтв чи телевізійний сегмент теж буде включений, як наприклад, в BAFTA

Так, британці, на відміну від Американської кіноакадемії, не обмежилася одними кінонагородами – з 1958 року BAFTA вручає премії ще й за досягнення в галузі телевізійних мистецтв. Навіть супутниковий, кабельний, або цифровий ефірний телеканал Сполученого Королівства має право висувати свої програми на розгляд членів Академії.

Ми також бачимо перспективу телевізійного сегмента, але поки що не включали його в номінації. Можливо, в майбутньому, телевізійний сегмент буде представлений. Однак, це питання будуть вирішувати члени Кіноакадемії – від їх думки залежить подальший розвиток Кінопремії і додавання нових напрямків.

- В номінаціях будуть тільки українські роботи чи й фільми зарубіжних режисерів?

Національна Кінопремія покликана відзначити досягнення українських кінематографістів. До участі в Кінопремії допускаються фільми, зняті в Україні або в ко-продукції з Україною. Однак, якщо режисер фільму – іноземець без постійного виду на проживання в Україні, він не зможе претендувати на перемогу в номінації Кращий режисер. Однак, це не виключає перемоги кінострічки, наприклад, в номінації Кращий фільм. Поширена практика існування Кінопремій, коли є номінація за кращий іноземний фільм. Можливо, в майбутньому ми також подумаємо про те, щоб і в нас така номінація з'явилася.

- Зарубіжні кіноакадемії підтримують Україну?

Іноземні колеги дуже позитивно сприймають створення Кіноакадемії. Під час запуску ми отримали безліч привітань, а про Кіноакадемію написали такі впливові кіновидання, як The Hollywood Reporter і Cineurope, привітали колеги з Еврпейской Кіноакадемії і її президент видатний режисер Вім Вендерс.

Вони також підтримують і Україну в цілому: варто відзначити активну позицію Європейської кіноакадеміі в питанні звільнення Олега Сенцова. Співтовариство європейських кіноекспертів створив фонд імені українського режисера для фінансової підтримки його сім'ї та щорічно проводить акції солідарності спільно з Amnesty International. Так, на 67-му Берлінале відбувся флешмоб Free Oleg Sentsov, а голова EFA Агнешка Холланд від імені Європейської кіноакадемії закликала російську владу звільнити незаконно ув'язненого кінорежисера.

Безумовно, поява українських фільмів серед номінантів на отримання престижних зарубіжних кінопремій – це завжди привід для радості. Як, наприклад, сталося з фільмом Пісня пісень українсько-німецького режисера Єви Нейман, який потрапив у шорт-лист EFA (а в 2015 році ця картина стала найкращим фільмом національного і міжнародного конкурсу 6-го Одеського кінофестивалю). Однак мені – і як продюсеру, і як глядачеві – завжди хотілося, щоб заслуги українських кінематографістів у першу чергу були високо оцінені вітчизняними киноэкспертами і глядачами на батьківщині. Крім того в цьому конкурсі можуть приймати і абсолютно комерційні картини, не тільки фестивальні.

Підтримайте роботу редакції. Долучайтеся до спільноти"Вгору" https://base.monobank.ua/

Поширити:
ЗАРАЗ ЧИТАЮТЬ
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
ОСТАННІ НОВИНИ
Матеріали партнерів