Фактично, це прем’єра - Re:post-опера "LE" формації NOVA OPERA режисера Влада Троїцького була презентована глядачу лише вчетверте, і відбулося це 5 вересня в Херсоні, у рамках фестивалю Dream ГогольFest.
Автори називають свій досвід "дослідженням простору й звуків у тісному контакті зі словом Лесі Українки" (до речі, крім текстів поетеси, використаний унікальний архівний запис її голосу).
Мар’яна Головко — лауреатка міжнародних конкурсів, солістка музичної формації "NOVA OPERA"
Один з янгольських голосів цієї постановки належить чудовій співачці, солістці формації NOVA OPERA Мар’яні Головко (сопрано), яка знайшла можливість трошечки поспілкуватися та поділитися своїми враженнями від роботи над оперою.
Пані Мар’яно, чи змінилися ваші враження від особистості Лесі Українки під час роботи над оперою?
Авжеж. Для нас Леся Українка така програмна. Для тебе в принципі існує тільки “Лісова пісня” і декілька колискових, якихось віршів. Але потім, коли починаєш читати, знайомитись, особливо коли працюєш над матеріалом — це зовсім, абсолютно інший підхід. Я звернула увагу, що в неї дуже філософські думки, і саме ці філософські роботи по цитатах увійшли до нашої вистави. Було цікаво розбирати на такі частини її поезію, бо вкласти у виставу, таку як у нас, такий “кубик-рубик”, щось одне, було б важко. І навіть не було такої ідеї. Це така цікава ситуація, коли знаходиш в одному творі один вислів, а в іншому творі — інший вислів, і вони абсолютно доповнюють один одного. Я в захваті від поеми “Одно слово”, від арії про короля шотландського — ми забрали лише одну четверту строфу — і вийшла пісня про Україну.
Тобто працювали над текстовою частиною всім колективом?
Так, це була колективна робота. NOVA OPERA — це взагалі така лабораторна система праці. У нас, авжеж, є композитори, але дуже багато створюється разом на такому начебто джем-сейшені, опрацюванні. Хтось створює мелодію, далі робиться аранжування — це дуже цікавий процес, цілий світ наш Нової опери.
Які були найяскравіші враження?
У нас склад доволі сталий, якщо брати за оригінал оперу IYOV, і до нас приєдналися нові композитори, “електроніку” створює композитор Яна Шлябанська, це по-перше, а по-друге, до нас приєднався чарівний музикант Олексій Кабанов, який грає на колісній лірі, у нього взагалі арсенал старовинних інструментів. Це дуже цікава колаборація, і працювати з цими людьми для мене велика честь.
До речі, серед музичних інструментів очікувано було побачити українські, але ж є і досить екзотичні... Навіщо?
Леся Українка не нехтувала всім новим і цікавим для неї — вона подорожувала, вона жадала такого “фреш-майнінгу”, взагалі всього свіжого. Тому долучати в оперу, яка створена на мотивах поезії Лесі Українки якісь нові тенденції — електроніку або ж нові інструменти, — це абсолютно нормально, навіть правильно робити це по-новому.
І глядачі сьогодні оцінили таке новаторство — вітали оваціями, стоячи...
Ми дуже вдячні кожному, це дуже приємно. Коли ми приходимо на сцену, ми завжди хвилюємося, чи зможеш донести свою думку — а тут такий радісний прийом, дякуємо. У нас великий арсенал, NOVA OPERA багата на різні твори, нам дуже поталанило з композиторами, з нашим режисером Владом Троїцьким, і завдяки цьому ми можемо грати різні твори на різних сценах. Звичайно, після IYOVу нам хотілося привезти до Херсона оперу LE, наступна в нас опера “Заратустра”, і я сподіваюся, ми теж її вам покажемо. Це така радість - повертатися і показувати щось нове.
Більше новин Херсона читайте у нашому Телеграм-каналі.
фото Ігоря Бойченка