Унаслідок російської ракетної атаки по історичному центру Одеси в ніч на 23 липня було зруйновано Спасо-Преображенський кафедральний собор. Але Касперівська ікона Божої Матері, яка там зберігалася, вціліла. Історія цього образу ще з XVI століття пов'язана з Херсонщиною.
Касперовська ікона Божої Матері. Фото з Вікіпедії
Саме у XVI столітті до Херсонської губернії приїздять із Сербії перші покоління власників ікони та поселяються на постійне проживання. Невеликого розміру ікону, створену невідомим майстром, передають як святиню із покоління у покоління. Аж поки у 1809 році образ не потрапляє до поміщиці Іулианії Іонівни Касперової, що проживала у своєму маєтку в селі Касперово (яке тепер відоме як Кізомис). За легендою, якось вночі взимку 1840 року, коли родина Касперових переживала скрутні часи, Іуліанія Касперова молилась перед іконою Богородиці. І в цей час на її очах образ чудотворно відновився — молитва була почута. Це і стало початком історії зцілень усіх, хто мав можливість почути про чудодійність образу. Про все це можна довідатися з багатьох джерел, присвячених історії та дивам чудотворної ікони.
Подружжя Касперових спочатку домовилось між собою нікому не говорити про чудодійність — приймали богомольців з Херсона, Одеси, Очакова, Миколаєва. Але у 1846 році з Херсону прибула уповноважена духовенством комісія для розслідування справи і дійшла висновку, що чудо справжнє. З 1852 року, на свято Вознесіння, Касперівську ікону привозили до Херсонського Кафедрального Собору, а з 1854 року чудотворний образ Богородиці переїздить до Одеси — в часи її блокади британським флотом у ході Кримської війни.
Касперівська ікона стала великою святинею Одеси, Херсона, Таврійського краю. Щороку на День Святого Духа її привозили до Херсона, де вона перебувала декілька днів.
Зараз українське суспільство намагається зрозуміти логіку ворога і пояснити навіщо взагалі було стріляти по кафедральному собору свого ж «московського патріархату». Не знаходить відповіді зокрема і Дементій Білий, краєзнавець і політолог так пише у своєму Facebook:
«На символічному рівні виходить, що росіянці вистрелили собі в голову. Саме ця ікона в духовній історії Російської імперії зіграла колись виключну роль. Православні вірили, що саме ця ікона захистила тодішню Росію в Кримській війні. Врятувала від ще більшої ганьби, яка чекала росіянців. А тепер все. Вони одним ударом віддячили Божій Матері за весь колишній духовний захист. Тепер все. Не буде їм тепер православного духовного захисту».
Але є і інші версії, наприклад, журналіст і політик Вадим Денисенко вважає, що метою було саме знищення цієї ікони-покровительки Одеси. Грубо кажучи, що ліквідація Касперівської ікони Божої Матері якось допоможе росіянам здобути весь Південь України.
Той факт, що образ перебував у храмі «московського патріархату», для багатьох одразу кваліфікує його як «ікону руського міра», тож не дивно, що на молебні прямо під стінами понівеченого собору, який пройшов на ранок після обстрілу, не обійшлось без скандалу: одеситка звинуватила вірян в тому, що вони моляться «руському міру».
Київські священнослужителі УПЦ МП не поспішають засуджувати Росію («Вибухнуло, то й вибухнуло»), одеським же довелось побачити варварство на власні очі. Вікарій Одеської єпархії УПЦ МП, архієпископ Віктор Арцизький, опублікував гнівний лист патріарху Кирилові, який благословляє вбивство українців, а також нагадав, що УПЦ повністю вийшла з підпорядкування РПЦ.
У єпархіальній пресслужбі повідомили, що Одеська єпархія «засуджує цей терористичний акт проти головної святині та духовного серця м. Одеси, довкола якого проживають мирні люди і який ніяким чином не повʼязаний з військовими обʼєктами».